Hintázás, bukfenc, fáramászás
Olvastam ma reggel egy cikket a social mediában, ami az egyszerű mozgások idegrendszerre ható fejlesztő hatásáról szólt.
Ez nem is vitatható! SŐT!
Ez alatt a cikk alatt értékes szülői, óvónői véleményeket találtam, megosztom veletek.
„...és azért nem tudnak bukfencezni, mert az óvodai tesi-anyagból kihúzták, vagyis nem szabad évek óta bukfenceznünk a gyerekekkel !”
„ Így igaz, én is úgy tanultam, hogy oviban tilos a bukfenc, csak a hossztengely körüli forgások a megengedettek.”
Dehogy húzták!!!!!!!!!!!!!
„Tegnap az én lányom büntetést kapott az oviban, cigánykerekezés miatt! Mert azt ott nem lehet!”
Ezt sem tilos!!!!!!!!!!!!!!
„En azt se tiltanám meg, mikor bepörgeti a hintát. Olyankor a limbikus idegpálya fejlődik... Mennyi gyereknek van később előírva a mozgásfejlesztésben a tölcsér... Ami ugyanezt fejleszti. .. Hát emlékezzetek... Mit játszottatok szívesen?? Az tuti nem árt...”
A hintázás és a forgó mozgás sem tilos!!!!!!!!!!!!!
Már többször írtam róla, hogy óvodapedagógus képzésben tanítok mozgásos, „tesis” tárgyakat.
Sokat olvasok korai és óvodai mozgásfejlesztéssel kapcsolatban.
Az első megdöbbentő élményem az volt valamikor a 2000-es évek elején, amikor a fej hátra hajlítás és a törzsdöntés káros hatásairól olvastam egy óvodai szaklapban. Felháborító. Tehát ne nézze a csillagokat a gyermek, mert nyaki gerincsérve lesz?
Azt én is tapasztalom, hogy nagy a bizonytalanság az óvodákban az óvónénikben a mozgásfejlesztés terén.
A bukfencet kihúzták a tesi anyagból?
A fára mászás tilos?
A futóbicikli tilos?
Cigánykerekezés????
Ez olyan, mintha ezt mondanánk, hogy holnaptól, az „SZ” betűt kihúzták az ABC-ből! Nem lehet többet kimondani, pedig sok szavunkban benne van. Ki fogjuk mondani, hogy „szeret”, „szív”, „szörp”, mert gyönyörű, mert természetes! ☺ Maximum becsukjuk a szemünket, fülünket, szánkat és úgy csinálunk, mintha! ☺
A hallgatóimnak azt szoktam mondani, hogy a gyermek azt nem tanulja meg, amit nem mutatnak meg neki, amire nincs lehetősége, amitől eltiltják!
Cigánykerekezzen csak! Megtanulják egymástól, ha egy kicsit még segítek is nekik!
Ugrókötél a gyerekek kezébe az óvoda udvaron.
Labdázzanak csak sokat az óvoda udvaron.
és így tovább…
Tehát, ha
- sokféle játékeszköz áll a rendelkezésére,
- változatos környezetet biztosítok neki,
- sokféle mozgásformát kipróbálhat,
- minden irányban, minhárom dimenzióban mozoghat,
- minden testrészét használhatja biztonságos környezetben, nem lehet baj!
Sőt!!!
Erre kellene törekedni!
Kedves Szülők és Óvónénik!
Élvezzétek már, hogy a gyermek BÁTOR, néha VAKMERŐ, ÜGYES, szereti a KIHIVÁSOKAT, JÁTSZIK, BOLDOG, MOZGÉKONY.
Tudom, hogy ez fárasztó. De kaptunk egy agyat és tanulási képességeket, hajrá! Tanuljatok sokat, hogy értsétek a gyermekek MOZGÁSOS KOMMUNIKÁCIÓJÁT!
Ha elkezditek figyelni a gyereket, rájöttök, mire van szüksége még! Aztán már csak kreativitásra van szükség, és sok minden házilag is megoldható! Nem kell mindig tudományos értekezés ahhoz, hogy mit játszunk, hogyan variáljuk a játékot, hogy az adott gyermek számára fejlesztő legyen.
CSAK FIGYELNI KELLENE A GYERMEKRE!!!! ☺
Hidd el te is elég kreatív vagy, csak nem fordítottál rá kellő figyelmet!
Játssz a gyermekeddel!
Készíts játékokat!
Másszatok fára!
Hintázzatok!
Labdázzatok!
Guruljatok!
Birkózzatok!
Ússzatok!
Kiránduljatok és közben beszélgessetek, stb…
Kommunikáljatok mozgással! ☺
Élvezd, hogy a gyermekeddel, a gyermekkel élhetsz! ☺
Légy gyermek egy kicsit! ☺