„Ugráljunk, mint a verebek, rajta gyerekek”

„Ugráljunk, mint a verebek, rajta gyerekek”

A világ felfedezésének első tevékenysége a MOZGÁS. A csecsemő az első levegővételt sem tudja végrehajtani mozgás nélkül.

Elindul egy tapasztalatszerzési út. Gyarapszanak az élmények. A hangok, a formák, a látvány, az érzés, a benyomások, a kézzelfogható tárgyi világ. És ennek nincs vége. A mozgás az a tevékenységforma, amely szorosan összefügg a megismerő folyamatokkal, a gondolkodással az érzékeléssel, észleléssel, és az érzelmekkel. Az észlelésen keresztül reagál a gyermek, először a reflexek segítségével, majd elindul a reflex válaszok tapasztalatain keresztül, a mozgásfejlődés rögös útján.

A mozgásunk egy mindig kéznél lévő eszköz ahhoz, hogy a látás, hallás, tapintás és bármilyen furcsa a szaglás által szerzett információ beépüljön a gyermek szervezetében.

A gyermekünk egy egyszerű hétköznapi helyzetben a játszótéren, csodálatos szenzoros integráció „áldozata”. Pillanatról, pillanatra dolgozza fel a külvilág ingereit, a saját tapasztalatait. Feldolgozza, és ezáltal szabályozza a testét. Ahogyan reagál, az az eredménye ennek az integrációs, szabályozási, beépülési folyamatnak.

Ne ijedjetek meg ezektől az idegen szavaktól. Mindanyiónkkal ez történik nap, mint nap, nem csak a gyerekekkel. A „szenzor” szót használjuk a hétköznapokban is, jelentése „érzékelő”.  „Integráció” jelentése „beolvaszt, becsatol, összevon”. Az ingerek érzékelésének beolvasztása a test működésébe. Igaz, hogy értitek! Ez nemcsak a gyermekek életében van így, hanem a miénkben is.

Azt tapasztaljuk, halljuk, látjuk, hogy egyre több az iskolákban a tanulási nehézségekkel küzdő gyermek. A Nevelési tanácsadókban a fejlesztő pedagógusok, a gyógytestnevelők nem unatkoznak, sok munkájuk akad. Több oka is van ennek, pl. a gyorsuló világ, a teljesítmény, az elvárások stb.. Ezeken nehezen tudunk változtatni, ezért a gyermek segítése szempontjából megoldásokat kell keresnünk. Egy ilyen segítség lehet az primitív reflex korrekciós gyakorlatsor, ami megfigyelések, és idegrendszeri vizsgálódásokra építve azt feltételezi, hogy a születéskori primitív reflexek aktiválódnak a gyermek élete során olyan szituációkban, amikor nincs rájuk szükség, például a tanulás során. Pedig ezekben a helyzetekben már nincs feladatuk, így ha kiváltódnak, megnehezítik a gyermek életét, a tanulás menetét. Mivel nem tudja követni a gyermek az órán tanultakat, a tanító néni utasításait, mert „uralkodik a reflex” így sikertelenségek éri. Mi történik? Szabályozási éretlenség. Nem a gyermek uralja a mozgását, hanem a reflex. Ha ez sokszor megtörténik, a gyermek lemarad, „gyenge képességű” tanuló lesz belőle. Pedig a tanulás az idegrendszer érettségétől az idegrendszeri éréstől elválaszthatatlan folyamat.  Ezt nagyon nehéz mérni, feltételezni tudjuk a fejlettségi szintjét, illetve következtethetünk a gyermek reakcióiból.

A mai gyorsuló világunkban, ahogy említettük nem mindig van idő kivárni a gyermek teljesítményének eredményét. Ha az átlagtól lemarad, mindenki megijed, és azt gondolja, hogy probléma van a gyermekkel. Pedig Katona Ferenc fejlődésneurológiával foglalkozó orvos professzor szerint, az elnyújtott gyermekkor egyike az agyfejlődés előfeltételeinek, és ez tette lehetővé, hogy a tanulás a megfelelő érési időn keresztül rendelkezésre bocsássa mindazokat a visszacsatolási, tapasztalatgyűjtési folyamatokat, amelyek elengedhetetlenek a humán agy fejlődésében.

Lehet elnyújtott a gyermekkor?

Maradhat az oviban még 1 évet? Vagy sietünk?

Szerencsére a jogszabály engedi, hogy maradjon, az óvónők is így gondolják!

Ráérünk játszani a betűkkel első osztályban egy éven keresztül? Vagy rettegünk, hogy ha félév végére nem fogja ismerni a betűket, vagy bizonytalan, akkor mi lesz?

Szülők! Ne siessetek! Nem marad le a gyermeked semmiről!

Állj meg, lassíts, várd ki, engedd, hogy bevárja a gyermek idegrendszeri fejlődése a testi fejlődését. Vagy éppen fordítva. ☺

Csodálatos dolog látni, ahogyan a gyermek, a mozgása által felfedezi testét, elhelyezi magát a térben, alkalmazkodik társaihoz és egyre magabiztosabban mozog az életben. ☺

Teremtsünk lehetőséget, hogy a gyermek fizikai környezete minél szélesebb körben legyen alkalmas a sokoldalú mozgásfejlődéshez otthon és az iskolában.

Vásároljunk szülinapra, karácsonyra mozgás eszközt. Rollert, trambulint, gyűrűt, hintát, ugrókötelet, labdát, stb…

Labdát, labdát, labdát.

A labda a gyermekek által egyik legjobban szeretett sporteszköz. Javasolnám a sokféle labda használatát. Gumilabda, különböző méretű labda, szivacslabda, fitt labda, gyapjú labda, pattanó labda, rögbi labda, stb…

Labdázzatok a gyermekeitekkel!

Nem kell gyermekünket „kihajtani a gyermekkorból”!

Hagyjuk mozogni!

Játszunk együtt! ☺

Share

KAPCSOLAT


E-mail

 

Telefon

+36 30 99 82 528